Därför marknadsför Stockholmsbaserade företag sig mot Järfälla

Om du på Googlegolv, slipning söker efter ett företag som kan utföra golvslipning i Järfälla så kommer annonser synas från företag från andra delar av Stockholm. Marknadsföring från företag som egentligen inte har någon anknytning till Järfälla. Orsaken handlar främst om hantverkarnas flexibilitet när det kommer till större projekt.

Som företagare gäller det att hitta de mest effektiva marknadsföringsvägarna oavsett om det handlar om direktreklam till bostäder i närområdet eller nationell TV-reklam. En väg är att köpa annonser inom Googles annonssystem. Det som sker är att man då väljer när reklamen ska synas beroende på vilken sökning som skett.

Från Stockholm till Järfälla

När sökningar exempelvis sker efter företag inom Järfälla som kan göra golvslipning så kommer alltså flera företag från andra delarna av Stockholm att synas i annonserna. Detta eftersom de har valt att annonsen ska synas så fort som exempelvis ”Golvslipning” samt ett ortsnamn i närheten av Stockholm nämns.

I princip skulle ett företag alltså kunna välja att deras annonser aktiveras när någon sökning sker på dess konkurrent. Som om Pepsi skulle få reklamen synlig när någon söker på Coca Cola.

Värt att åka vid större projekt

Varför väljer då företag från olika delar av Stockholm (och delvis andra städer) att göra reklam för sig när en person uppenbarligen vill ha ett företag i Järfälla? Detta eftersom sökningen just innehöll detta ortsnamn.

Till största sannolikhet handlar det om att kunden söker hjälpen TILL Järfälla och inte nödvändigtvis från ett företag i Järfälla. Man vill få hjälpen i denna ort och söker med detta ortsnamn för att inte få fram sökträffar från andra delar av landet.

För företag på andra sidan av Stockholm kan det ändå vara värt att annonsera och nå kunderna i Järfälla. Detta eftersom golvslipning är ett generellt större jobb som kostar en större summa. Det är helt enkelt värt att åka en timme för att komma till kunden och sedan utföra jobbet under en eller ett par dagar. Läs mer om ett golvslipningsföretag från Järfälla. 

Inte samma fenomen vid mindre tjänster

Sker en sökning mot frisör finns inte samma konkurrens. Orsaken är helt enkelt att de flesta inte kan tänka sig åka genom hela stan för att komma till en frisör. Dessutom är priset för en klippning så mycket lägre mot vad det kostar att slipa golvet.

Så fort det är ekonomiskt lönsamt att marknadsföra sig mot orter i närheten så kommer denna marknadsföring även att ske. Det är därför som denna marknadsföring sker i detta fall.

 

19 dec 2018