När du behöver duktiga hantverkare

Alla vill ha duktiga hantverkare, särskilt när det kommer till stora arbeten som till exempel en badrumsrenovering eller en stor renovering av ett kök. Både renoveringen i sig, och materialet som används vid renoveringen kostar kunderna ganska mycket. Inte så konstigt då om man som kund kräver en hel del av de hantverkare som påstår att de kan arbeta med kakel, klinker, stenmaterial, eller vad det nu är som man vill ha badrummet renoverat i.

Ta reda på fakta om hantverkaren

Ska man få ett arbete med hög kvalitet är det därför viktigt att man som kund tar reda på så mycket som möjligt om det företag som man funderar på att anlita. Tar man hem en hantverkare som inte gör arbetet bra, är det så mycket jobbigare att åtgärda de eventuella fel eller arbetet som du är missnöjd med än att från början ta in  rätt hantverkare från början. Hittar du rätt hantverkare ända från början är det som att vinna på Bingolotto. Du kan skatta dig glad om så händer.

Därför ska du vara noggrann när du anlitar en hantverkare och inte bara ta för givet att alla hantverkare är bra och duktiga på det som de gör. Så är det dessvärre inte. Du som kund bör gå efter vissa kriterier som tyder på att det är en duktig hantverkare.

Se efter dessa kriterier 

1. Att hantverkaren har rätt utbildning. Det kan tyckas som en självklarhet att hantverkaren är utbildad inom sitt område, men det händer alltför många gånger att de inte är det. Kontrollera att de har de rätta certifikaten innan du anlitar dem.

2. Att hantverkaren inte har en massa anmälningar på sig. Att en och annan kund inte blir riktigt nöjd med ett badrumsarbete, kan ju hända även den bäste. Men om en och samma hantverkare har flera och återkommande anmälningar och dispyter, till exempel hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) så tyder det på att det inte är någon duktig hantverkare. Det tyder på att hantverkaren inte bryr sig om kunderna blir nöjda eller inte.

3. Om hantverkaren har flera dåliga omdömen skriva av tidigare kunder är lite som med anmälningar hos ARN, det kan tyda på att hantverkaren inte bryr sig om arbetet blir till kundens belåtenhet. Och har det hänt andra är risken stor att det även kan hända dig.

Därför bör du titta på om hantverkaren har nöjd-kund-garanti, har goda referenser och omdömen, att han, eller hon har rätta utbildningarna. Att hantverkaren har certifieringar och till exempel är medlem av Byggkeramikrådet som visar att de kan bygga och renovera med kakel och klinker.

1 jan 2019