Så gör du om är missnöjd med golvslipningen

Har du en vacker fiskbensparkett i en sekelskifteslägenhet på Kungsholmen? Eller ett stort golv av furu i en fristående villa? Oavsett golv finns det givetvis alltid en risk att man inte blir nöjd med resultatet när man köper en golvslipning. Sliparen kanske anser att arbetet är slutfört – medan du ställer helt andra krav på hur golvet ska se ut. Om du upplever att arbetet är undermåligt utfört är det bra att komma ihåg att du inte är den första. Det första steget är att prata med sliparen och försöka nå en lösning. 

Prata med sliparen

En bra början är givetvis att prata med den som utfört din golvslipning om problemet. Förhoppningsvis kan ni nå en lösning genom att endast tala med varandra. Det ligger troligtvis i bådas intresse att det inte ska bli en långdragen tvist. Om du inte vill prata direkt med den som slipat ditt golv kan du skriva ett brev. Glöm i sådana fall inte att ta en kopia på brevet och spara den. 

Om ni inte kommer överens kan ni ta en oberoende besiktningsman till hjälp som kan granska golvslipningen. Det är bäst om du själv, eller tillsammans med hantverkaren, väljer ut den besiktningsman som ska få titta på arbetet. 

Om fel i arbetet har skett

Om besiktningsmannen visar att det finns något fel i arbetet, är det upp till golvsliparen att ordna det som du har klagat på. Åtgärdandet ska ske inom rimlig tid och ska inte innebära några kostnader för dig som kund. Hur ”rimlig tid” definieras avgör man från fall till fall och beror på projektets, och givetvis problemets, omfattning. 

Du behöver inte göra en slutbetalning förrän du är nöjd, eller tills dess att en annan lösning på problemet har nåtts. När något fel i arbetet har skett har du rätt att hålla inne en summa pengar som motsvarar kostnaden för att få felet åtgärdat eller arbetet slutfört. Om golvsliparen har försökt att rätta till felet men det ändå inte ordnar sig, har du rätt att begära avdrag på priset. Avdraget motsvarar då kostnaden för att hitta en golvslipare som kan göra om eller slutföra arbetet. 

Kontakta kommunen

Om du känner att behöver råd kring din reklamation kan du ringa din kommuns konsumentvägledning. Dessa skall, på ett opartiskt vis, ge råd och information som kan ligga till grund för att lösa tvisten. Bor du i en större stad som till exempel Stockholm, har flera stadsdelar sin egen konsumentvägledning att gå eller ringa till (ett exempel där det inte finns är Kungsholmen, med kontoret placerat i Kista i väster om Stockholm).

Fortsätter vi med Kungsholmen som exempel, föredrar de att nås på telefon, precis som de allra flesta andra stadsdelar. Just Kungsholmen har endast telefontid fyra timmar om dagen, medan vissa andra stadsdelar har upp till åtta timmars telefontid. Gå in på din kommuns hemsida för att hitta telefonnummer att ringa till. Läs mer här om du vill hitta en bra firma som utför golvslipning på Kungsholmen.

20 mar 2018